We leven ondertussen in het jaar 2020. Webapplicaties, apps op de telefoon, slimme apparaten (ook wel internet of things genoemd) behoren tot zaken waar we prive, maar ook als ondernemer dagelijks mee te maken krijgen. De tijd dat alles met handgeschreven briefjes gebeurde ligt definitief achter ons. Wil je als onderneming toekomstbestendig zijn, dan zal je moeten automatiseren. Lees in dit artikel 3 tips om dat succesvol te doen.
1. Automatiseer je boekhouding.
Voor veel ondernemers is boekhouden en de administratie doen iets wat als noodzakelijk kwaad bij het ondernemen komt kijken. Op een enkeling na vindt niemand het leuk continu met cijfertjes en papieren bezig te zijn. Gelukkig zijn daar nu veel mooie oplossingen voor. Tal van apps bieden de mogelijkheid om bijvoorbeeld foto’s van je inkoopbonnen te maken en verwerken daarna zelf hoeveel btw je eind van het kwartaal kan terugvragen. Op die manier heb je een bonnetje maar een keer beet en weet je zeker dat aan het eind van de periode alles goed opgeteld.
2. Digitaliseer je bedrijf.
Heb je er wel eens over nagedacht om gewoon heel je bedrijf in een digitale omgeving te vatten? Elk bedrijf is uniek en bestaat uit vele variabelen. Maar met het niveau van kunstmatige intelligentie en de realtime toepassingen daarvan in (web)applicaties heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Laat al deze variabelen invoeren door een daarin gespecialiseerd digitaal bureau en merk hoe je opeens tijd, geld en middelen overhoudt door een efficiëntere en beter op elkaar afgestemde bedrijfsvoering. Alle zaken rondom bijvoorbeeld planning en logistiek worden je op deze manier uit handen genomen waardoor je tijd overhoudt voor hetgeen je het liefste doet. Ondernemen!
3. Vergeet ook de fysieke locatie niet.
And last but not least. Vergeet ook je kantoorruimte en bedrijfshal bijvoorbeeld niet. Denk bijvoorbeeld aan een slimme thermosstaat om te besparen op je energiekosten. Lampen die uit zichzelf uitgaan als ze geen beweging detecteren. Koffiezetapparaten die zichzelf uitschakelen na 18:00 als er niemand meer op kantoor is. Het zijn allemaal kleine besparingen die op langere termijn zichzelf altijd terugbetalen. En vooruit, neem ook een Roomba. Dat scheelt weer het inhuren van een schoonmaakster en het ziet er natuurlijk heel fancy uit. En dat is dan weer goede content voor op de socials. Maar dat bespreken we in een ander artikel!