De economie groeit en het gevolg hiervan is dat het aantal banen toeneemt. Dit is uiteraard super gunstig. Toch is er voor bepaalde beroepen meer vraag dan voor de andere. Voornamelijk als je op zoek bent naar een nieuwe baan is dit interessant.
Banen veranderen
Tegenwoordig komt het vaak voor dat banen veranderen. Dit heeft deels te maken met ontwikkelingen in bijvoorbeeld de technologie. Hierdoor worden bijvoorbeeld mensen vervangen voor machines. Het is natuurlijk niet zo dat menselijk arbeid overbodig wordt. Zo is tegenwoordig veel gedigitaliseerd. Ben je bijvoorbeeld recruiter en ben je constant op zoek naar kandidaten? Vroeger ging dit middels papieren dossiers. Tegenwoordig gaat dit allemaal via een grote database en wordt het werk voor een recruiter eenvoudiger gemaakt. Het is voor hen een stuk eenvoudiger geworden om een match te vinden en uiteindelijk te maken. Wil je bijvoorbeeld werken in het crematorium in Utrecht? Dit is een baan die nooit weg zal vallen en altijd onmisbaar zal zijn. Uiteraard is het mogelijk dat deze banen veranderen, denk hierbij voornamelijk aan het digitaliseren van bijvoorbeeld de boekhouding en het contact zal steeds meer online zijn.
Meest gevraagde beroepen
Doordat banen veranderen kan het natuurlijk ook zo zijn dat er door deze ontwikkelingen juist meer werk ontstaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan banen in de IT of in de sales. Er zijn natuurlijk meerdere soorten banen waar meer aanbod in is. Deze kan je onderverdelen in opleidingsniveau. Denk hierbij aan monteurs, verkoopmedewerkers maar ook vrachtwagenchauffeurs. Als we verder kijken naar de Hbo’ers of hoger zijn voornamelijk softwareontwikkelaars, reclame en marketing experts en leidinggevenden erg gewild. Twijfel jij nog welke opleiding je uiteindelijk gaat kiezen? Verdiep je dan eens goed in het aanbod van diverse banen. Het is natuurlijk zonde als je veel werk verricht in een vierjarige opleiding en uiteindelijk in jouw vakgebied niet aan een baan kan komen.
Toekomstperspectief
Van banen in de onlinewereld en bijvoorbeeld in de marketing had niemand jaren geleden nog gehoord. Toch zijn het nu grote namen in de vacature wereld. En zeer gewild. Deze ontwikkeling blijft, maar doorgaan. Zo zijn er over 20 jaar weer banen waar niemand op dit moment überhaupt nog van gehoord heeft. Dit is ook belangrijk, aangezien er in de toekomst ook zeker weer banen verdwijnen. Zo zie je maar dat banen komen en gaan. Elke ontwikkeling biedt weer kansen. Zo komt het vaak voor dat door de technologische ontwikkelingen hele nieuwe vakgebieden ontstaan. Online marketing is hier een mooi voorbeeld van. Door de technologie van het bouwen van websites op internet bestaan weer vakgebieden zoals SEO en SEA-marketeers. Maar ook deze bedrijven hebben consultants nodig, grafisch vormgevers en vergeet de directie niet.