Wist je dat de huisstijl van je organisatie invloed kan hebben op het succes hiervan? Een huisstijl moet de doelgroep van je bedrijf aanspreken. Dit betekent dat een bezoeker van je website zich hier thuis moet voelen, evenals dat men een vertrouwd gevoel moet krijgen bij je kanalen op sociale media. Een website met een combinatie van roze en rood zal een jongere generatie aanspreken. Is je doelgroep de zakelijke markt? In dat geval is de kans groot dat een potentieel geïnteresseerde bezoeker je website binnen een paar seconden verlaten heeft. In dit artikel vind je drie tips, die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl.
Tip 1: schakel een vormgever in voor je huisstijl
Zelf een huisstijl ontwikkelen is lastig en kan daarbij veel tijd kosten. Slimmer is het om hier een professionele vormgever voor in te schakelen. Online vind je diverse partijen, die je van hulp kunnen voorzien bij de ontwikkeling van een huisstijl. Naast het ontwerpen van een volledige huisstijl kunnen deze partijen ook hulp bieden bij het ontwerpen van onderdelen hiervan.
Informeer vooraf altijd naar het portfolio van zo’n bedrijf. Het geeft je een goed beeld van de vaardigheden die een partij heeft. Daarbij kan het je inspiratie geven voor je eigen huisstijl.
Tip 2: kijk verder dan het logo van je bedrijf
Kijk bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl niet alleen naar het logo van je organisatie. Een huisstijl is veel meer dan dat! Ontwerp ook een nieuwe website, zorg voor een passende vormgeving voor kanalen op sociale media, ontwerp briefpapier voor de facturen en offertes van je bedrijf, enzovoorts.
Het is erg belangrijk dat de verschillende onderdelen van je huisstijl qua vormgeving op elkaar aansluiten. Het creëren van een geheel is essentieel en zorgt dat consumenten sneller overgaan tot de aankoop van producten. Voor de aankoop van een product zullen zij je bedrijfsnaam en huisstijl gemiddeld zeven keer gezien moeten hebben.
Tip 3: zoek naar de juiste kleurencombinatie
Eerder werd al kort ingegaan op het belang van het selecteren van de juiste kleuren voor je huisstijl. Het is belangrijk dat een consument zich prettig voelt bij deze kleuren. Op internet vind je meer informatie over de betekenis die kleuren hebben. Zo staat blauw voor autoriteit, rood voor liefde of gevaar, enzovoorts. Het kan je helpen een geschikte kleur te vinden bij de doelgroep van jouw onderneming.