Content presenteren is nooit hetzelfde. Wat je in een presentatie wilt laten zien is uiteraard compleet afhankelijk want wie je wilt bereiken, en waarom. In dit artikel bespreken we een digital signage als attentievanger en geven tips die jouw helpen bij een betere presentatie van jouw digital signage content!
Maak het niet te kort, maar ook zeker niet te lang!
Digital signage, ook wel narrowcasting genoemd, heeft een aantal belangrijke factoren waar je altijd rekening mee moet houden. Het maakt hierbij niet uit wat je wilt presenteren. Wat allereerst heel belangrijk is bij narrowcasting, is de duur van de presentatie. Dit is uiteraard iets wat afhangt van wat je wilt laten zien. Maar, maak het niet te kort, maar zeker niet te lang. Iemand zijn gemiddelde aandachtsboog ligt rond de acht seconden. Het is dus belangrijk dat je volledig gebruikt maakt van deze acht seconden op de maximale wijze. Breng wat je wilt brengen, maar houd het kort en duidelijk.
Meerdere slides, of toch maar één?
Sommige narrowcasting presentaties hebben meerdere slides in plaats van gewoonweg één slide. Je zult hier goed over moeten nadenken. Wil je alles vertellen in meerdere slides? Het belangrijkste idee van narrow casting is dat je aandacht trekt, maar je wil je dit specificeren of wil je dit juist generaliseren? Wanneer je wilt generaliseren dan kun je neigen richting meerdere slides van ongeveer acht seconden, maar wanneer je liever de aandacht wilt voor een specifiek product, dan kan het een beter idee zijn om het bij één slide te houden.
Gebruik van kleur is enorm belangrijk
Ook het gebruik van kleur is belangrijk. Wanneer je veel afbeeldingen met tekst gebruikt dan is het belangrijk om veel contrast te verwerken in je presentatie. Ook een zwarte achtergrond met wit gekleurde tekst is belangrijk. Maar er zijn bepaalde kleurcombinaties die een absolute no-go zijn. Één ervan is een witte achtergrond met gele letters. Dit is onduidelijk, en dit vergt extra aandacht en inspanning om het bericht echt goed te begrijpen. Niet doen dus.
Zorg voor leesbare content
De leesbaarheid is wellicht nog het belangrijkst. De leesbaarheid van een narrow casting presentatie is heel anders dan die van bijvoorbeeld een website op een computerscherm. Je moet altijd in het achterhoofd houden om een leesbaar lettertype te gebruiken. Sommige lettertypes zien er vaak qua design heel erg fraai uit. Maar, deze lettertypes zijn vaak qua leesbaarheid niet aan te bevelen. De fraaiheid van de tekst qua uiterlijk staat op twee, het belangrijkst is dat het bericht overkomt. Je zult dus een balans moeten zoeken. Want, de fraaiheid trekt de aandacht. Maar, wanneer een bericht niet overkomt of geen indruk maakt vanwege slechte leesbaarheid dan verlies je alsnog een potentiële klant.
Nooit ‘’cheapen’’ op de schermen. Dit is het niet waard!
Daarnaast is een goed narrowcasting scherm altijd belangrijk. ‘’Cheapen’’ op een narrowcasting scherm is nooit een aanrader. Ja, je bent dan goedkoper uit, maar de toevoeging aan je bedrijf wordt gereduceerd omdat je niet de maximale potentie benut van de software en de mediaspeler die je gebruikt voor het presenteren van de content. Je kunt een hoop potentiële klanten mislopen doordat de kwaliteit van de schermen niet zo goed zijn als je zou willen.
Trek de aandacht, daar is het voor!
Zorg ervoor dat je een titel hebt die aandacht trekt. Houd dit zo kort, maar ook zo krachtig mogelijk. Dit zou je wel in een lettertype kunnen projecteren dat net iets fraaier is dan leesbaar. Want, op deze manier trek je makkelijker de aandacht, en korte leuzen zijn van nature al makkelijk te lezen en te verwerken.
Houd het simpel voor de potentiële klant
Gebruik geen gecompliceerd taalgebruik. Houd het simpel. Wanneer een bericht ingewikkeld is dan knappen mensen al snel af. Je moet het zien als een pitch, je hebt acht seconden om iemand te overtuigen. Ingewikkeld taalgebruik gaat daar niet bij helpen. Wanneer je iemand wilt overtuigen moet je iets overtuigend en simpel brengen. Daar spreek je mensen het beste mee aan.
Zorg voor dynamische presentatietechnieken
Zorg er ook voor dat de content die je brengt niet enkel statisch is. Breng het dynamischer, bijvoorbeeld door de content aan te kleden met afbeeldingen. Maak het visueel, zodat mensen zich ook echt goed kunnen voorstellen wat je bedoeld. Daarnaast kun je met een animatie of een korte video een stuk meer zeggen dan met 1000 woorden. Dit is echt bewezen effectief. Doe hier iets mee! Je zult zien dat deze keuze zich al snel uitbetaald. Bekijk ook eens de website vormend.nl.