Sta je binnenkort op een groot evenement of heb je plannen om in de toekomst op events te gaan staan? Lees dan snel verder. In dit artikel lees je alle zaken waarop je moet letten wanneer je met je onderneming op een evenement staat. Van voorbereiding tot strategie tijdens het event.
Voorbereiding
Een event, groot of klein, vergt in de meeste gevallen flink wat voorbereiding. Niet alleen organisatorische zaken zoals een stand regelen en zorgen voor voldoende personeel. Ook andere dingen zoals voldoende voorraad en promotiemateriaal moeten geregeld worden. Het is verstandig om ruim van de voren na te gaan denken over de benodigdheden. Bespreek met de organisatie van het evenement wat er vanuit hen geregeld wordt en voor welke zaken je zelf verantwoordelijk bent. Moet je bijvoorbeeld zelf de lunch regelen of krijg je dat vanuit de organisatie? Kijk ook goed naar de aansprakelijkheid en eventuele (noodzakelijke) verzekeringen.
Bedenk een strategie
Het is verstandig om van tevoren een strategie te bedenken voor op het evenement. Ga je naar het evenement toe om producten te verkopen? Of wil je enkel voor naamsbekendheid zorgen en ga je de mensen informeren over je product of dienst. In dat geval zal je je stand heel anders inrichten dan wanneer je producten wilt verkopen. In plaats van stellingen of tafels met producten kun je dan een lounge area maken of sta tafels neerzetten en de boel gezellig aankleden.
Tijdens het evenement
Tijdens het event is het aan jou de taak om mensen de enthousiasmeren voor het product of de dienst. Spreek alle bezoekers actief aan en stel je enthousiast op. De meeste mensen komen niet zomaar je stand in, je zult ze dus naar binnen moeten praten of lokken met een speciale actie of iets opvallends. Wanneer ze eenmaal bij je stand zijn is het tijd om ze te overtuigen. Na afloop van het gesprek kan je een visitekaartje meegeven met daarop je contactgegevens. Zorg daarom dat je ruim op tijd visitekaartjes laat drukken zodat je een flinke stapel hebt om weg te geven. Je kunt de visitekaartjes voorzien van meer dan je contactgegevens. Wat dacht je bijvoorbeeld van je websiteadres, een kortingscode of afbeelding van je product of bedrijf!
Al met al moet het dankzij deze tips lukken om het volgende evenement tot een succes te maken!