In Nederland wordt bijzonder veel waarde gehecht aan het kerstpakket. Waarschijnlijk weet je als geen ander hoeveel daarover gesproken wordt als de tijd weer aan begint te breken. En, of het pakket nu positief of negatief ontvangen is, het blijft het onderwerp van conversatie nog lang nadat het is uitgedeeld. Maar waarom hechten we zoveel waarde aan het kerstpakken en waarom is het belangrijk voor werkgevers om hier aandacht aan te besteden?
Een kerstpakket weerspiegelt het jaar
Kerstpakketten worden aan het einde van het jaar uitgedeeld en zijn een teken van waardering werkgevers naar personeel. Medewerkers gebruiken het kerstpakket om te beoordelen hoeveel ze gewaardeerd worden en of wat ze dat jaar gedaan hebben hen in dank wordt afgenomen. Daarom is het erg belangrijk dat je het pakket goed uitkiest en dat je mensen daar niet mee beledigt. Een goede manier om uit te vinden wat dat is, is door je personeel te vragen wat ze graag willen hebben. In de meeste gevallen zal men geen minimale prijs eisen, maar eerder vragen om een persoonlijke insteek en een boodschap. Met een flesje wijn en een cadeaubon lukt je dat niet.
Hoe spreek je waardering uit?
Medewerkers zien het kerstpakket dus als een weerspiegeling van wat ze het jaar daarvoor hebben bereikt. Hoe beter het is, hoe meer waardering ze voelen. En beter is dan in de meeste gevallen niet duurder. Waardering spreek je uit door een thema te kiezen voor je pakket. Het moet een thema zijn dat iedereen direct begrijpt en een gezamenlijk geleverde grote prestatie is dan vaak een uitstekende keuze. Je laat dan niet alleen zien dat je de extra inzet die daarvoor geleverd is waardeert, maar ook wat je waardeert. Dit is beter toe te lichten met een aantal voorbeelden:
- Hebben jullie er samen voor gezorgd dat je nu ook in België levert? Kies dan een pakket met een Belgisch thema.
- Geeft je personeel veel extra werk geleverd en overuren gedraaid in een bijzonder drukke en moeilijke periode? Kies dan voor een wellness pakket en deel indien mogelijk iedereen een extra vrije dag uit.
- Is er in jullie bedrijf het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan duurzaamheid en milieuvriendelijk werken en hebben jullie samen een aantal belangrijke doelstellingen gehaald op dat vlak? Dan kies je voor een kerstpakket met een ecologisch thema.
Wat je met een goed pakket kunt bereiken
Het kerstpakket is voor je medewerkers belangrijker dan je denkt. Zij zien dit echt als jouw mening over hun eigen prestaties. Daarom wordt het ook met zoveel passie ontvangen. Een goed kerstpakket doet wonderen voor motivatie. Medewerkers zijn trots om voor je te werken en doen dat met plezier. Een slecht kerstpakket werkt demotiverend, het brengt negatief commentaar op over jou en het bedrijf en zorgt er niet voor dat je personeel met plezier naar het werk komt. Doe het daarom goed dit jaar, gebruik een origineel kerstpakket in je voordeel en laat je medewerkers zien wat ze voor je betekenen elke dag.
Kijk voor meer tips op: https://www.coachacademie.nl/