Voor een ondernemer is het belangrijk om altijd bereikbaar te zijn. Een potentiële klant kan bellen om te informeren naar de mogelijkheid om een product of dienst te kopen. Ook voor bestaande klanten moet iemand natuurlijk bereikbaar zijn. Als een ondernemer niet bereikbaar is dan kan de klant naar een ander bedrijf gaan. Het is belangrijk om bereikbaar te zijn voor de nieuwe en bestaande klanten. Er zijn volop redenen om bereikbaar te zijn als ondernemer.
Meer dan een telefoon
Tegenwoordig is bereikbaar zijn veel belangrijker dan slechts telefonisch bereikbaar te zijn. Ook op social media bereikbaar zijn en via social media bereikbaar zijn is belangrijk. Denk hierbij aan een Facebook pagina, Facebook messenger en ook Twitter, Instagram en LinkedIn. Het is belangrijk om overal goed bereikbaar te zijn. Denk hierbij ook aan WhatsApp en de eigen website en e-mail. Daarnaast is ook de bereikbaarheid per telefoon van belang. Het kan hier om een vast nummer gaan en ook om een prepaid kaart. Zo ontstaat de beste bereikbaarheid om de bestaande en nieuwe klanten te helpen.
Service bieden
Naast het krijgen van nieuwe klanten en het te woord staan van bestaande klanten is de bereikbaarheid ook van groot belang om service te geven. Na het kopen van een product of het afnemen van een dienst kunnen er vele vragen naar boven komen. Het is belangrijk om iedereen de kans te geven om hun vragen te kunnen stellen. Een telefoonnummer, e-mail of Facebook messenger zijn hierbij belangrijk.
Orders aannemen
Een goede reden om bereikbaar te zijn is om nieuwe orders aan te nemen. Wanneer je een product hebt waar herhaalaankopen voor zijn is het goed om hier gebruik van te maken. Het is prettig om zo meerdere aankopen te krijgen van een klant. Een Magento webshop kan hier ook bij helpen.
Kies een back-up
Voor de allerbelangrijkste klanten moet je altijd bereikbaar kunnen zijn. Zij moeten ten alle tijden geholpen kunnen worden. Je adviseert hen ook in alles, ook als de concurrent moet worden ingeschakeld. Je kent waarschijnlijk de wet van Pareto wel. De belangrijkste 20 procent van jouw klantenbestand levert jouw 80 procent van de inkomsten op. Dus investeer in deze klanten.
Daarentegen moet je ook besluiten om van een aantal klanten afstand te nemen. Sommige klanten zorgen namelijk alleen maar voor energie en leveren niets op. De zogenaamde D-klanten zijn het ook wel. Weet dus goed waar je aan begint!