Je product is fantastisch. Je website is episch. En je sales funnel verleidt je klanten gemakkelijk tot het plaatsen van bestellingen. Dat is geweldig, maar wanneer je e-fulfilment niet optimaal is, stelt het helemaal niets voor. Van het moment dat de bestelling binnenkomt tot aan de levering moeten verschillende stappen zorgvuldig uitgevoerd worden. De meest succesvolle verkopers zijn zij die dit proces hebben gestroomlijnd zodat ze de beste waarde aan hun klanten kunnen bieden.
Het orderproces efficiënt beheren
De term e-fulfilment omvat de volledige afhandeling van het logistieke proces. Dit vanaf de plaatsing van een order in de webshop tot aan de overhandiging van de bestelling aan de klant. In feite omvat e-fulfilment de mensen, processen en technologie die nodig zijn om een online bestelling bij de klant te bezorgen.
Het proces begint met het ontvangen van de goederen in het magazijn. Daar worden de goederen geregistreerd en opgeslagen. Vervolgens worden de binnenkomende orders ‘gepicked’: de bestelde producten worden ingepakt en voorzien van een adresetiket en een pakbon. Het pakket wordt uiteindelijk door een vervoerder bij de klant geleverd.
Je kan ervoor kiezen om dit proces in eigen beheer te nemen. Het is echter niet eenvoudig om dit doeltreffend en kosteneffectief te managen, en om daarnaast ook nog eens een hoge klanttevredenheid te behalen. In de praktijk krijg je te maken met de hele orderverwerking, waarbij heel wat komt te kijken en de juiste middelen vereist. Daarom zoeken vele ondernemers hiervoor hulp bij een e-fulfilment partner.
E-fulfilment uitbesteden kan tijd en geld besparen
Een goede orderafhandeling is een must voor succesvolle online verkopers. In wezen neemt een uitvoeringsbedrijf een aantal logistieke taken van je over. Hierdoor kan je veel tijd en geld besparen:
• Je zit niet vast aan een huurovereenkomst voor een magazijn dat je misschien niet volledig nodig hebt.
• Je beschikt over flexibele magazijnruimte die snel kan worden opgeschroefd naarmate je groeit.
• De bestellingen worden opgehaald en ingepakt door vakmensen die gespecialiseerd zijn in orderafhandeling.
• Je kan kiezen voor een centraal gelegen uitvoeringsmagazijn dat bestellingen sneller naar je klanten kan verzenden.
• Ook de retouren kunnen worden behandeld, wat een belangrijke factor kan zijn om de verkoop te stimuleren.
Dankzij deze uitbesteding kan je je kostbare tijd gebruiken om je bedrijf te laten groeien, om aan marketing te doen en je klantervaring te verbeteren. Het aantal tevreden klanten zal stijgen en de positieve beoordelingen zullen binnenstromen.
Is outsourcing noodzakelijk?
Misschien kan je het aantal bestellingen best nog wel aan en beschik je over een degelijk intern order afhandelingsproces. In dat geval hoef je de e-fulfilment mogelijk nog niet uit te besteden. Echter naarmate je bedrijf groeit, kan het tijdrovende proces de groei gaan belemmeren. De uitvoering outsourcen is dan een goede manier om de uitbreiding van je online winkel te ondersteunen. Outsourcing van je e-fulfilment is niet noodzakelijk maar bekijk het als een elitestrategie om aan de steeds groeiende vraag van klanten te voldoen en om te kunnen concurreren met de groteren.
Bron: sofwaremagazine.nl