Elk bedrijf dat producten rechtstreeks aan de consument verkoopt heeft te maken met fulfilment. Nu er steeds meer spullen online worden gekocht door consumenten, heeft deze tak van sport een gigantische evolutie doorgemaakt. Wat is fulfilment? Als een website eenmaal operationeel is en je krijgt als ondernemer heel veel bestellingen, heb je een manier nodig om die bestellingen snel uit te voeren en te verzenden. Je wilt als ondernemer dat je klanten een goede indruk krijgen van jouw bedrijf en je product, en daar is fulfilment een belangrijk onderdeel van. Ondernemers kunnen het fulfilment en distributieproces uitbesteden of in eigen beheer opzetten.
End-to-end fulfilment
Full-service fulfilment bedrijven bieden een end-to-end oplossing: Ze halen je producten uit de schappen van het magazijn, verpakken ze, overhandigen ze aan de transporteur en sturen vervolgens een automatische mail naar je klanten om hen te laten weten dat hun pakketten onderweg zijn. Maar het gaat nog verder dan dat. Ze kunnen ook je voorraad beheren, actuele voorraadniveaus aan je website doorgeven, producten nabestellen, callcenterdiensten aanbieden, verzendberichten versturen en retourzendingen afhandelen.
Tracking
Je kunt gebruik maken van een aantal opties van de fulfilmentbedrijven, zoals order verwerking en klantenservice. Als je een klein aantal bestellingen verzendt, kan het zijn dat je je bestellingen zelf wilt uitvoeren. Om dit te doen, wil je gebruik maken van de grote bezorgingsbedrijven als PostNL of DHL, aangezien zij als de meest betrouwbare worden beschouwd. Al deze vervoerders bieden downloadbare software aan op hun websites waarmee je bestellingen van klanten kunt volgen en ook direct kunt beginnen met de verzending. Het nadeel is echter dat je ofwel naar je lokale postagentschap moet gaan om de pakketten te verzenden, ofwel de afhalingen moet plannen bij het bezorgbedrijf dat je uiteindelijk kiest.
Outsourcing
Moet je dus uitbesteden? Een e-commerce-distributie- en logistieke expert adviseert dat uitbesteding aan een fulfilmentbedrijf alleen financieel zinvol is als de ondernemer meer geld dan tijd heeft. Heb je geen geld over, dan moet je het zelf doen. Maar als je meer geld kunt verdienen door je tijd aan andere zaken te besteden, moet je kijken naar outsourcing. Voordat je voor een fulfilment bedrijf kiest, moet je er echter wel voor zorgen dat het bedrijf de business van jouw bedrijf wel wil en dat het betrouwbaar is. En wat voor soort fulfilmentoperatie je ook opzet, het mag niet meer dan 10 procent van de omzet kosten, plus de daadwerkelijke verzendkosten. Genoeg stof om over na te denken dus.