Communicatie, iedereen heeft er gedurende de dag mee te maken. Bij het wakker worden je partner goedemorgen wensen, op je fiets naar het werk met medeweggebruikers, op je werk zelf met collega’s en klanten en ’s avonds met je kinderen. Het valt allemaal onder de noemer ‘communicatie’, maar er zijn verschillende soorten communicatie te onderscheiden. In deze blog gaan wij kort in op deze verschillende soorten.
Verbaal vs. non-verbaal
De twee meest bekende soorten van communicatie zijn de verbale communicatie en de non-verbale communicatie. Met het verbaal communiceren maak je gebruik van woorden en/of geluid. Hoe deze woorden precies gebruikt worden, dan maakt daarbij niet uit. Een face-to-face gesprek of een telefonisch contact vallen onder de verbale communicatie. Maar ook het schrijven van woorden geldt als verbale communicatie, dus ook het schrijven van een brief valt onder die noemer.
Aan de andere kant is de non-verbale communicatie. Bij deze manier wordt gecommuniceerd zonder dat hier daadwerkelijk woorden gebruik worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld gebaren, foto’s / afbeeldingen, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Ook de gebarentaal valt onder de noemer non-verbale communicatie, hierbij worden immers geen woorden of geluiden gebruikt.
Eenrichtingsverkeer
Een andere manier van een boodschap overbrengen, is via massacommunicatie. Hierbij wordt vanuit één punt een boodschap de wereld in gestuurd die voor veel ontvangers bestemd is. Vaak gaat het hierbij om een (groot) bedrijf dat een bericht uitstuurt naar de verschillende klanten. De mogelijkheid tot interactie naar aanleiding van een dergelijk bericht is minimaal. De communicatie is veelal eenzijdig vanuit de zender en heeft voornamelijk de insteek om te informeren, zonder verdere communicatie terug te krijgen.
Bij interpersoonlijke communicatie is de insteek juist om wel interactie op te roepen. Deze manier van communiceren wordt dan ook vaak één-op-één of in kleinere groepen uitgevoerd. Zo wordt de mogelijkheid gecreëerd om te reageren richting de zender, die daar vervolgens ook weer op kan reageren. Veelal zal de interpersoonlijke communicatie face-to-face plaatsvinden en kijken de zender en ontvanger elkaar in de ogen.
Beter communiceren
Communiceren is iets waar de meeste mensen niet eens over nadenken, het is iets wat automatisch gebeurd. Communiceren met je partner, communiceren met je kinderen, communiceren met je huisdier(en), communiceren met jezelf. Toch is er voor vrijwel iedereen nog flink winst te behalen op wijze van communiceren. Vaak wordt hierbij alleen gedacht aan hoe je woorden over kunt brengen, de verbale communicatie dus, maar het communiceren bevat nog zoveel meer punten. Een cursus NLP zorgt ervoor dat jij bewuster wordt van de manier van communiceren met het uiteindelijke doel je communicatie op alle punten te verbeteren. Je leert bepaalde processen in je hersenen te controleren, waardoor je negatieve processen uit kunt schakelen of om kunt zetten naar iets positiefs. Dit bereik je door gebruik te maken van de vijf zintuigen horen, zien, voelen, ruiken en proeven. De focus bij NLP zal hierbij op de eerste drie zintuigen komen te liggen, omdat deze de grootste impact hebben en tastbaarder zijn dan iets zeer persoonlijks als ruiken en proeven. Door een cursus NLP zul je bewuster in het leven staan, beter kunnen communiceren en je beslissingen beter kunnen onderbouwen. Goed voor alle ondernemingen.