Wij Nederlanders zijn een beetje schichtig wat betreft hulp vragen. Als je zelf coach bent is het zelfs nog lastiger. Jij als coach zou het namelijk moeten weten. Jij adviseert immers anderen om topspeler in hun branche te worden. Soms is het toch goed om even met een business coach te sparren. Sta je op het punt om er eentje in te huren voor een enkele sessie of voor een langer traject? Dan is dit waar je op moet letten.
Aangesloten bij een keurmerk of instituut
Het belangrijkste is dat een coach voor ondernemers is aangesloten bij een toonaangevend keurmerk, instituut of organisatie. Het ICF is bijvoorbeeld het International Coach Federation. NOBCO staat weer voor Nederlandse Orde van Beroepscoaches. Ga je op zoek naar een coach? Dan is het aan te raden om in het overzicht van een van deze keurmerken/organisaties te kijken. Het onderscheidt de beginnende coaches van de professionals.
Loopbaan van de coach
Jij wil nieuwe inzichten, knopen doorhakken, nieuwe ideeën bespreken of gewoon sparren? Dan is het fijn als je nieuwe coach kennis heeft van jouw vakgebied. Natuurlijk, een coach weet vaak alles over management en andere belangrijke takken van de interne structuur. Maar als hij dan ook nog kennis heeft over jouw branche? Dat zou fijn zijn. Kijk daarom ook altijd even naar de loopbaan van een coach. Vaak staat dit gewoon op hun website beschreven. En we weten ook allemaal hoe LinkedIn werkt.
Vraag rond in je netwerk
Je zou het niet verwachten, maar jij bent niet de enige die op zoek is naar een coach. Misschien heeft iemand in je netwerk al een keer eerder een afspraak met een coach gehad. Vraag rond om te kijken wie ze aanbevelen. Dit is namelijk hét moment om je netwerk aan te spreken. Veel mensen gaan namelijk vergelijken op basis van prijs. Logisch, maar weet wel dat een coach inhuren echt een investering is. Soms is een duurdere coach de persoon die je verder kan helpen. En dan maakt die extra 100 euro niet meer uit voor goede trainingen.