In ieder coachingsgesprek geldt: communicatie gaat verder dan de woorden die je gebruikt. Het is een samenspel van luisteren, begrijpen en reageren. Welke manier van reageren geschikt is, hangt af van wat je met het gesprek wilt bereiken. Dit artikel vormt daarom een mini-cursus gesprekstechnieken, waarin assertiviteits- en timemanagementcoach Björn Deusings tips deelt over hoe te reageren in verschillende gesprekssituaties.
- Enthousiasmeren
Het vertellen van een verhaal is een handige manier als je je gesprekspartner wilt enthousiasmeren. Of het nu gaat om een uitgebreid verhaal of een korte anekdote: het informeert, overtuigt en vermaakt. Het is belangrijk dat je een situatie schetst waarin mensen zich kunnen herkennen. Gebruik hiervoor een duidelijk begin, leg het probleem uit, en vertel hoe het uiteindelijk werd opgelost.
- Adviseren
In een coachingsgesprek is het belangrijk dat je niet zelf het probleem van je gesprekspartner op probeert te lossen, maar dat je deze aanspoort dat zelf te doen. Dit bereik je door open vragen te stellen. Op die manier zal je gesprekspartner vanzelf meer inzicht krijgen in het probleem en de oplossing ervan.
- Overtuigen
Een gesprekspartner ergens van overtuigen is niet altijd een eenvoudig. Je wilt voorkomen dat je gesprekspartner jouw advies al veroordeeld, voordat je bent uitgesproken. Het werkt het beste om je gesprekspartner mee te nemen op ‘reis’. Leg niet direct het advies bloot, maar vertel welk proces je hebt doorgemaakt om tot dit advies te komen.
- Overhalen
Soms is een gesprekspartner niet overtuigd van het advies dat je geeft. Wellicht noemt deze zelfs enkele bezwaren, die jij moeilijk vindt om te weerleggen. Het is belangrijk om in dit geval empathie te blijven tonen. Gebruik hierbij de woorden ‘voelen’ en ‘vinden’ – “Ik begrijp hoe je je voelt”. Vervolgens kun je nogmaals proberen je gesprekspartner te overtuigen.
- Confronteren
Niemand vind het leuk om een moeilijke boodschap over te moeten brengen. Desalniettemin is het belangrijk om je gesprekspartner op een heldere manier, met zo min mogelijk woorden te confronteren met de gevoelige boodschap. Kom direct tot de kern. Je hebt daarna nog alle tijd om meer uitleg te geven.
Benieuwd naar meer trainingen? Je leest ze hier.