Verandering is één van de sleutelwoorden vandaag de dag. De maatschappij is continu in beweging. De economie wordt steeds flexibeler. Een organisatie die is vastgeroest en niet in staat is om veerkracht te tonen wanneer de markt daarom vraagt, wordt vroeger of later geconfronteerd met de gevolgen daarvan. Bedrijven en instellingen moeten kunnen inspelen op veranderingen in de samenleving. Ze staan voor nieuwe uitdagingen. Verandermanagement is daarbij een belangrijk wapen. Maar is jouw organisatie daar wel klaar voor? En hebben veranderingen die je toepast ook het beoogde effect? Het managen van veranderingen is zo eenvoudig nog niet. Een training verandermanagement binnen jouw organisatie waarbij er oog is voor persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten, blijkt vaak een goede steun in de rug.
Veranderen? Voorkom mislukking!
Wanneer er veranderingen gaan plaatsvinden binnen jouw organisatie dan zit je er niet op te wachten dat het gewenste resultaat uitblijft. Tijd, geld en energie steken in een project dat niet tot veranderingen leidt, is een dergelijke investering niet waard. Toch komt het regelmatig voor dat ondanks de goede plannen vooraf, veranderingen tot mislukken gedoemd zijn en alles grotendeels bij het oude blijft. Organisaties moeten tegenwoordig flexibeler zijn dan ooit. Dit betekent echter niet dat zij moeten veranderen louter om het veranderen. Dat heeft geen enkele zin. Je kunt eindeloos gaan schuiven met de stoelen rond een tafel maar wanneer het uiteindelijk dezelfde stoelen zijn, dan is er rondom die tafel fundamenteel niets verandert. Veranderingen moeten een duidelijk doel hebben. Er moet een diepgaande gedachte achter zitten. Voor echte veranderingen binnen jouw organisatie is er dan ook vaak een verandering van gedrag en cultuur nodig.
Verandermanagement met oog voor de menselijke factor
Wil je succesvol verandermanagement toepassen dan moet je oog hebben voor de persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten van je medewerkers. Een organisatie bestaat tenslotte uit mensen. Het is een levend organisme. Ook is het belangrijk dat medewerkers klaar zijn voor zo’n veranderingsproces. Het simpelweg van bovenaf opleggen van veranderingen zonder dat wordt uitgelegd waarom deze noodzakelijk zijn, heeft meestal niet het gewenste effect. Wanneer medewerkers een verandering mokkend accepteren, maar het nut er niet van inzien, dan heb je op termijn een probleem. Het leidt tot ongemotiveerd of opstandig personeel dat zich afvraagt waarom er niet gewoon op de oude voet wordt doorgegaan. Natuurlijk gaan veranderingen altijd gepaard met emoties en is het onvermijdelijk dat niet iedereen er even blij mee is. Wanneer je echter duidelijk weet te maken wat er niet deugde aan de oude situatie en wat de voordelen zijn van de nieuwe, dan zullen veranderingen succesvoller kunnen worden geïmplementeerd.
Hulp van een coach
Veranderingen toepassen in een organisatie, is een ingrijpend proces. Je moet er dan ook zeker van zijn dat het positieve resultaten oplevert. Wanneer deze uitblijven, ben je vaak slechter af dan voor die verandering. Er is veel onvrede en de motivatie onder het personeel toont een dalende lijn. Hulp inroepen van een coach is daarom een goede optie. Hij kan jouw organisatie helpen om de veranderingen in goede banen te leiden en je voorbereiden op de valkuilen en obstakels die het met zich mee kan brengen. Tijd, geld en energie verspillen aan veranderingen zonder resultaat is doodzonde. Een goede voorbereiding is het halve werk. Kies daarom voor een training succesvol verandermanagement met coachacademie.nl