Een eigen bedrijf opstarten is de droom van elke ondernemer. Na de opstart van een bedrijf is het zaak om met het hoofd boven water te blijven en te overleven. Maar wat is de volgende stap als je merkt dat dit overleven geen uitdaging meer is? Hoe ga je ervoor zorgen dat je bedrijf gaat groeien en afstapt van het start-up imago? In dit artikel geven we je enkele tips voor organisatiegroei.
Oei, ik groei!
Groeien. Wanneer je een bedrijf opzet en je echt een passie hebt voor wat je doet, ontkom je niet aan groeien. Dit kan zijn in aantal klanten of opdrachten, in verhoogde tarieven die zorgen voor meer omzet of in meer personeel.
Waar je enerzijds dus kunt schrikken van het feit dat je bedrijf groeit, is het anderzijds ook hard werken. De klanten en opbrengsten komen je niet zomaar aanwaaien.
Investeren is een must
Je bedrijf laten groeien gaat gepaard met investeringen en risico’s nemen. Kijk hiervoor naar externe financierders die je kunnen helpen met de groei die je voor ogen hebt. Tevens is het verstandig om te kijken naar een kredietverzekering zodat je niet in moeilijkheden wanneer je klanten failliet gaan. Een kredietverzekering voorkomt dat je een streep moet zetten door je groeiplannen. Mochten klanten hun factuur niet betalen, dan ben je geholpen door een kredietverzekering en kun je veel problemen voorkomen.
Denk aan je personeel!
Wil je groeien met je bedrijf, dan is het belangrijk om rekening te houden met de wensen van je personeel. Je personeel is de basis van je organisatie. Door je personeel tevreden te houden kun je het volledige potentieel van je organisatie benutten en optimale organisatiegroei realiseren. Workforce management helpt je bij het optimaliseren van de personele capaciteit binnen je bedrijf. Bekijk hoe je met de juiste inzet van je personeel je organisatorische doelstellingen behaald.
Ben je bang dat de neuzen niet langer dezelfde kant op staan? Verdiep je dan eens in een training Verandermanagement.
Strategie en KPI
Wanneer heb je je doelstellingen gehaald? Welke strategie ga je hanteren komende maanden en jaren? Welke KPI’s komen voort uit de te voeren strategie?
Een KPI is een Key Performance Indictor of, naar het Nederlands vertaald een Kritieke Prestatie Indicator. Het opstellen van KPI’s maakt het makkelijk om prestaties van het bedrijf te monitoren met als doel deze te verbeteren. Door de ontwikkeling van je bedrijf meetbaar te maken kun je achteraf duidelijk spreken van een succes (of juist niet). Zorg dat je KPI’s voldoen aan het SMART principe. Ofwel: stel Specifieke, Meetbare, Acceptabele, Realistische en Tijdsgebonden KPI’s op. Een freelance SEO specialist inhuren kan voordelen hebben met doelen behalen.
Sta tijdens organisatiegroei soms ook even stil
Naast het groeien, is het soms ook heel goed om gewoon even stil te staan bij waar je staat. Niet alleen om te evalueren of alles gaat zoals zou moeten, maar ook om te beseffen hoe goed jouw bedrijf wel niet bezig is.
Chapeau!