Een goed kwalitatief personeelsbestand en bijkomende taken in de horeca kan soms een lastige opgave zijn. Het juiste personeel vinden met de juiste papieren en eventueel een BHV opleiding is al lastig. Daarnaast blijkt het maken van een personeelsplanning in de horeca een grote klus te zijn, door het grote aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden. Welke dagen is het het drukst? Op welke dagen wil het personeel het liefst werken? Is er personeel dat hiernaast nog op school zit? Wat is het weerbericht voor de betreffende dagen? Hiernaast is ook het bijhouden urenregistratie in de horeca niet zo gemakkelijk als bij andere ondernemingen. Er worden vaak lange dagen gemaakt, er worden veel overuren gedraaid en er is een groot verschil in werknemers in vast dienstverband en part-time werknemers met een nul-uren contract. Met de juiste restaurant software ga je hier zo slim, effectief en efficiënt mogelijk mee om!
Overzichtelijk personeelsbestand
Wanneer je een rooster voor de horeca gaat maken, is het belangrijk dat je een aantal zaken in je achterhoofd houdt. Begin met een personeelsbestand dat overzichtelijk en op orde is en je zodoende duidelijk voor ogen hebt wie je in dienst hebt en voor hoeveel uren. Bedenk vervolgens een rooster, nog zonder personen in te plannen. Wat zijn drukke of juist rustige dagen, zijn er speciale evenementen en hoeveel personeel heb je per dag nodig? Vergelijk dit met de beschikbaarheid en de contracturen van je personeel. Wanneer je dit op een rijtje hebt, loop je niet verrassingen aan en heb je ook op de mooiste zomerdagen en tijdens de drukste evenementen voldoende personeel.
Restaurant software
Wanneer je deze informatie allemaal hebt, dan kan je het werkrooster beginnen in te vullen. Start altijd met de vaste krachten gevolgd door de oproepkrachten en maak gebruik van de flexibiliteit van werknemers. Voor deze taak bestaat zeer handige restaurant software, waardoor een horeca rooster maken een fluitje van een cent wordt! Wanneer het rooster klaar is, kan je dit online delen met je werknemers, maar ook printen en in een gezamenlijke ruimte ophangen. Door de roosters online te delen ga je als horecaonderneming met de tijd mee en zullen jouw personeelsleden dit gemakkelijk op hun smartphone’s, tablets of computers kunnen bekijken. Op deze manier kan er tevens snel worden geschakeld wanneer er iets verkeerd is ingeroosterd of iemand toch niet blijkt te kunnen op de ingeroosterde dag. Bijkomend voordeel: wanneer jij flexibel bent, zullen zij dit ook zijn! Wanneer alle uren zijn gemaakt, dienen deze geregistreerd te worden. Met de juiste restaurant software is urenregistratie gemakkelijk mogelijk met vingerafdrukken of een mobiele app. Hoe handig is dat?